Uczelniana Komisja ds. Doskonalenia Systemu Jakości Kształcenia
Skład Komisji
- Przewodniczący Komisji - Prorektor ds. Kształcenia i Spraw Studenckich
- Z-ca Przewodniczącego Komisji - Pełnomocnik ds. Jakości Kształcenia
- Członek Komisji - Przewodniczący Wydziałowej Komisji ds. Programów Nauczania i Zapewnienia Jakości Kształcenia na Wydziale Administracji i Nauk Społecznych
- Członek Komisji - Przewodniczący Wydziałowej Komisji ds. Programów Nauczania i Zapewnienia Jakości Kształcenia na Wydziale Transportu i Informatyki
- Członek Komisji - Przewodniczący Wydziałowej Komisji ds. Programów Nauczania i Zapewnienia Jakości Kształcenia na Wydziale Nauk o Człowieku
- Członek Komisji - Przedstawiciel kadry akademickiej
- Członek Komisji - Przedstawiciel kadry akademickiej
- Członek Komisji - Przedstawiciel administracji
- Członek Komisji - Przedstawiciel pracodawców
- Członek Komisji - Przedstawiciel studentów
Zakres zadań
- Ocena wytycznych dotyczących przyporządkowywania punktów ECTS modułom/przedmiotom i elementom programów studiów.
- Inicjowanie opracowania narzędzi monitorowania i podnoszenia jakości kształcenia.
- Projektowanie planu działań projakościowych na Uczelni.
- Określenie sposobu wykorzystania wniosków z analizą ocen jakości zajęć dydaktycznych i ocen nauczycieli akademickich dokonywanych przez studentów.
- Ocena procesu nauczania na Uczelni.
- Ocena warunków i organizacji zajęć, w tym: infrastruktury dydaktycznej, zbiorów bibliotecznych, ocena obsługi administracyjnej, dostęp do informacji.
- Ocena warunków socjalnych studentów, w tym szeroko pojęta pomoc materialna.
- Prowadzenie działalności o charakterze konsultacyjno-doradczym z zakresu jakości kształcenia.
- Obsługa strony internetowej - zakładka jakość kształcenia.
- Organizacja i prowadzenie szkoleń dotyczących jakości kształcenia.
- Ocena programów studiów pod kątem: koncepcji i celów kształcenia oraz ich zgodności ze strategią uczelni, przyporządkowania do dyscyplin/-y, oraz ukierunkowania na potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego, w tym w szczególności na potrzeby zawodowego rynku pracy.
- Ocena efektywności uczenia się w przypadku kierunków studiów kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera lub magistra inżyniera zawierające pełny zakres efektów, umożliwiających uzyskanie kompetencji inżynierskich, zawartych w charakterystykach drugiego stopnia określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153 i 2245).
- Ocena formalnych, spójnych i przejrzystych warunków przyjęcia kandydatów na studia, umożliwiająca właściwy dobór kandydatów, zasad progresji studentów i zaliczania poszczególnych semestrów i lat studiów, w tym dyplomowania, uznawania efektów i okresów uczenia się oraz kwalifikacji uzyskanych w szkolnictwie wyższym, a także potwierdzania efektów uczenia się uzyskanych w procesie uczenia się poza systemem studiów.
- Ocena procesu monitorowania postępów efektów uczenia się, w tym stosowanie metod weryfikacji i ocen ukierunkowanych na studenta, sposoby uzyskanie informacji zwrotnej o stopniu osiągnięcia efektów uczenia się oraz motywacji studentów do aktywnego udziału w procesie nauczania i uczenia się, jak również sprawdzenie i ocena wszystkich efektów uczenia się, w tym w szczególności przygotowania do prowadzenia działalności naukowej lub udziału w tej działalności.
- Ocena polityki kadrowej nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia, oparta o zasady i możliwości prawidłowej realizacji zajęć, z uwzględnieniem okresowej oceny kadry prowadzącej kształcenie, przy udziale studentów, której wyniki są wykorzystywane w doskonaleniu oraz tworzeniu warunków stymulujących nauczycieli akademickich do ustawicznego rozwoju.
- Ocena i przegląd infrastruktury dydaktycznej, bibliotecznej i informatycznej, wyposażenia technicznego pomieszczeń, środków i pomocy dydaktycznych, zasobów bibliotecznych, informacyjnych, edukacyjnych w których odbywają się zajęcia, co daje możliwość odpowiedniej realizacji zajęć i osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się.
- Ocena procesu wsparcia studentów w uczeniu się, rozwoju społecznego, naukowego lub zawodowego i wejścia na rynek pracy oraz procesu doskonalenia form wsparcia.
- Ocena publicznego dostępu do aktualnej, kompleksowej, zrozumiałej i zgodnej z potrzebami różnych grup odbiorców informacji o programie studiów i realizacji procesu nauczania i uczenia się na kierunku oraz o przyznawanych kwalifikacjach, warunkach przyjęcia na studia i możliwościach dalszego kształcenia, a także o zatrudnieniu absolwentów.
- Ocena zakresu przedmiotowego jakość informacji o studiach, w których uczestniczą studenci i inni odbiorcy informacji, a wyniki tych ocen są wykorzystywane w działaniach doskonalących.
- Ocena współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym z pracodawcami, w konstruowaniu programu studiów, jego realizacji oraz doskonaleniu:
- Ocena podejmowania wszelkich działań na rzecz skuteczności funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia, w tym doskonalenia programów kształcenia oraz wykorzystania wniosków z wyników monitorowania karier zawodowych absolwentów i analizy potrzeb rynku pracy;
- Ocena warunków odbywania studiów przez studentów przyjętych na studia w wyniku potwierdzania efektów uczenia się;
- Dokumentowanie przeprowadzonych analiz oraz podejmowanych działań wpływających na jakość kształcenia w tym poprzez:
- Opracowywanie propozycji związanych z podnoszeniem jakości kształcenia na poszczególnych wydziałach, w tym tworzenie systemu podnoszenia jakości dydaktyki na poszczególnych kierunkach kształcenia.