Wydziałowe Komisje ds. Programów Nauczania i Zapewnienia Jakości Kształcenia

Podstawa prawna i szczegółowy skład Komisji:

Ustawy

Rozporządzenia

Polska Rama Kwalifikacji

Przepisy wewnętrzne Uczelni

Zakres zadań
  1. Analiza efektywności uczenia się zgodnie z koncepcją i celami kształcenia oraz dyscypliną/-ami, do których jest przyporządkowany kierunek, systemu weryfikacji, wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych osiąganych przez studentów, a także odpowiadająca właściwemu poziomowi Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz profilowi studiów.
  2. Analiza efektów uczenia się w przypadku kierunków studiów przygotowujących do wykonywania zawodów, o których mowa w art. 68 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. 2018 poz. 1668), zawierające pełny zakres ogólnych i szczegółowych efektów uczenia się.
  3. Analiza realizowanych programów studiów w szczególności: treści programowych, harmonogramu doskonalenia programów studiów oraz form i organizacji zajęć, metod kształcenia, praktyk zawodowych, organizacji procesu nauczania i uczenia się.
  4. Analiza treści programowych zgodnych z efektami uczenia się oraz aktualnego stanu wiedzy i metodyki badań w dyscyplinie/-ach, do których jest przyporządkowany kierunek, jak również wyniki działalności naukowej uczelni w tej dyscyplinie/-ach,
  5. Analiza realizacji programu studiów oraz formy i organizacja zajęć, a także liczby semestrów, liczby godzin zajęć prowadzonych z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia.
  6. Analiza metod kształcenia studentów, motywujących do aktywnego udziału w procesie nauczania i uczenia się oraz możliwości osiągnięcia efektów uczenia się, w tym w szczególności przygotowania do prowadzenia działalności naukowej lub udziału w tej działalności.
  7. Analiza zalecanej w sylabusach literatury obowiązkowej i uzupełniającej (objętość, aktualność, dostępność).
  8. Analiza organizacji i nadzoru realizacji praktyk zawodowych, w tym dobór miejsc odbywania oraz środowisko, w tym infrastruktura, a także kompetencje opiekunów, w przypadku kierunków studiów przygotowujących do wykonywania zawodów.
  9. Analiza procesu nauczania zapewniająca efektywne wykorzystanie czasu przeznaczonego na nauczanie i uczenia się oraz ocenę efektów uczenia się.
  10. Analiza sposobów weryfikowania efektów uczenia się motywujących studentów do aktywnego udziału w procesie nauczania i uczenia się oraz możliwości osiągnięcia efektów uczenia się, w tym w szczególności przygotowanie do działalności zawodowej w obszarach zawodowego rynku pracy właściwego dla kierunku studiów.
  11. Analiza osiągniętych przez studentów efektów uczenia się, określanie zasad przyjęcia na studia, zaliczania semestrów, lat oraz procesu dyplomowania.
  12. Analiza procesu prac etapowych i egzaminacyjnych, projektów studenckich, dzienników praktyk, prac dyplomowych, osiągnięć naukowych/artystycznych lub innych związanych z kierunkiem studiów, jak również dokumentacji pozycji zawodowej absolwentów na rynku pracy lub ich dalsza edukacja potwierdzają osiągnięcie efektów uczenia się.
  13. Analiza organizacji i realizacji form zaliczenia modułów/przedmiotów w postaci oceny formującej i egzaminów semestralnych (oceny cząstkowe i wystawianie ocen na koniec semestru).
  14. Analiza kompetencji, doświadczenia i kwalifikacji oraz liczby nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia ze studentami zapewniającą prawidłową realizację zajęć oraz osiągnięcie przez studentów efektów uczenia się.
  15. Analiza infrastruktury dydaktycznej i naukowej na wydziale, a także kontrola infrastruktury innych podmiotów, w których odbywają się zajęcia w przypadku kierunków studiów przygotowujących do wykonywania zawodów, o których mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym, zgodnie regułami i wymaganiami zawartymi w standardach kształcenia określonych w rozporządzeniach.
  16. Analiza warunków sprzyjających umiędzynarodowieniu kształcenia na kierunku, pod kątem koncepcji kształcenia, przygotowania nauczycieli  akademickich  do nauczania, oraz studentów do uczenia się w językach obcych, wsparcia międzynarodowej  mobilność studentów i nauczycieli akademickich, a także tworzenia ofert kształcenia w językach obcych, czego efektem jest podniesienie  stopnia umiędzynarodowienia i wymiany studentów i nauczycieli akademickich
  17. Analiza wsparcia studentów w procesie uczenia się biorąc pod uwagę zróżnicowane potrzeby studentów, sprzyjające rozwojowi naukowemu, społecznemu i zawodowemu poprzez zapewnienie dostępności nauczycieli akademickich, pomocy w procesie uczenia się i osiągania efektów uczenia się oraz przygotowania do prowadzenia działalności naukowej lub udziału w tej działalności, motywacji studentów do osiągania bardzo dobrych wyników uczenia się, jak również zapewnienia kompetentnej pomoc pracowników administracyjnych w rozwiązywaniu spraw studenckich.
  18. Dokumentowanie przeprowadzonych analiz oraz podejmowanych działań wpływających na jakość kształcenia na danym kierunku studiów.